Undergångar

Denna helgen är det 100-år sen Titanic sjönk. Jag har faktiskt jobbat som sjöman i stor kustfart och det närmaste jag kom en total katastrof var när en oljerigg exploderade i nordatlanten och 167 oljeriggare strök med.



Piper Alpha 1988...

Det var en av de största katastroferna i modern tid. Vi var på plats med min båt jag jobbade på då och kollade. Vill du läsa om detta så hittar du ett tidigare blogginlägg och film om detta här.

För att hedra Titanics offer så har jag lagt ut tre filmer om Titanic varav en är en dokumentär.

Spelfilmerna Titanic och Titanic 2 kan du kolla här och en dokumentär om verklighetens Titanic här...




Anledningen till att fler kvinnor än män räddades på ”Titanic” berodde dock inte på någon brittisk gentlemannakod, skriver forskarna. Snarare berodde det på att kaptenen hotade att låta skjuta de män som bröt mot ordern att rädda kvinnor och barn först.
”Skillnaden i överlevnadsgrad mellan kvinnor och män var mindre på de fartyg där kaptenen gav order om att rädda kvinnor och barn först. Men kvinnor har bara överlevt i större utsträckning än män när ordern getts med hot om våld”, säger Mikael Elinder, en av forskarna, i ett pressmeddelande.
Studien, som omfattar 15.000 personer som var med under de 18 fartygsolyckorna, visar även att kaptener ofta överger sina fartyg för att rädda sig själva framför passagerarna.
– Kaptenens beteende i den senaste uppmärksammade fartygsolyckan med ”Costa Concordia” utgör således inget undantag utan är relativt vanligt vid fartygsolyckor, säger Mikael Elinder.
"Anledningen till att fler kvinnor än män räddades på ”Titanic” berodde dock inte på någon brittisk gentlemannakod, skriver forskarna. Snarare berodde det på att kaptenen hotade att låta skjuta de män som bröt mot ordern att rädda kvinnor och barn först.
”Skillnaden i överlevnadsgrad mellan kvinnor och män var mindre på de fartyg där kaptenen gav order om att rädda kvinnor och barn först. Men kvinnor har bara överlevt i större utsträckning än män när ordern getts med hot om våld”, säger Mikael Elinder, en av forskarna, i ett pressmeddelande.
Studien, som omfattar 15.000 personer som var med under de 18 fartygsolyckorna, visar även att kaptener ofta överger sina fartyg för att rädda sig själva framför passagerarna.
– Kaptenens beteende i den senaste uppmärksammade fartygsolyckan med ”Costa Concordia” utgör således inget undantag utan är relativt vanligt vid fartygsolyckor, säger Mikael Elinder."

Källa: DN

Kommentarer

Joina Dekenans af Gurudas på Facebook




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...